söndag 22 september 2013

Efter födseln

Nu har det förra inlägget uppdaterats med en bild från den tidiga söndagsmorgonen, innan ambulansen åkte iväg till sjukhuset. Det är Cathrine som tagit bilden, och hon noterade också klockslaget då ambulansen åkte till ca fem minuter i fem, Jack föddes som sagt två minuter över halv sex...

När Jack väl fötts och lämnats över i min famn, infann sig ett stort lugn. Allt gick bra till slut! Vi fick ett par timmar mer eller mindre för oss själva inne på förlossningsrummet, innan det var dags för de obligatoriska undersökningarna av barnet, dvs. allmäntillstånd, vägning, mätning, tvagning, vitamin K-spruta, etc. Då dessa skulle utföras på "nyföddavdelningen" (hittar inget bra svenskt ord för "nursery"), och skulle ta ett par timmar var det naturligt att Jim följde med Jack. Under tiden de var borta, låg jag kvar i förlossningsrummet och pustade ut och försökte sortera tankarna.

Jag gick till barnmorska under graviditeten, och planen var att det också var en av dem som skulle vara med under förlossningen. Nu blev det inte så, utan min barnmorska kom först efter att Jack fötts. Eftersom allt gick så hastigt skrevs jag heller aldrig in på avdelningen förrän efteråt, och mycket av den information om mina önskemål för sjukhusvistelsen som jag lämnat till barnmorskan, hade sjukhuset aldrig fått. I min så kallade förlossningsplan hade jag önskat att få använda mig av badkar, för smärtlindring och eventuellt också födsel. Så blev det såklart inte, men jag minns att i samband med att jag rullades in på förlossningsavdelningen, så sa någon något i stil med att "hon ska föda i badkaret". Min tanke var då (som jag dock höll för mig själv), "är de galna, tänker de lägga mig i badkaret nu?!". Men, det de menade var nog att jag skulle till det specifika rummet som var utrustat med badkar.

När undersökningen av Jack var över fick vi alla flytta över till ett eget rum. Eller, Jack var kvar inne på "nursery" för att torka och bli varm efter tvagningen. Men, vi sa till om att vi ville ha honom inne hos oss. Varje bebis fick ett armband med en specifik kod, och sedan var det bara de personerna som var märkta med motsvarande kod på sitt armband som fick komma in till "nursery". Besökande kunde dock beskåda bebisarna som låg inne på "nursery" genom en stor glasruta, precis som på film, och i gamla dagar i Sverige. Varje barn fick också ett larm om benet, så att ingen skulle kunna ta med sig barnet utanför förlossnings- och nyföddsavdelningen. Jag fick senare en kommentar om att jag borde lämna ifrån mig Jack till "nursery" så att jag själv kunde vila en stund, men det kändes inte aktuellt för min del. När jag följde med in dit vid senare kontroller, fick jag känslan av att min närvaro inte var särskilt uppskattad.

Näst efter nedkomsten, var dagens höjdpunkt när storebror Ted kom för att träffa lillebror för första gången. Ted som tillbringade dagen tillsammans med Cathrine och hennes familj, hade också haft en annorlunda, men spännande dag. Det var en klart nöjd och stolt storebror som kröp upp i sjukhussängen och försiktigt klappade sin nya lillebror.

Jim och Ted åkte hem på söndagskvällen, under natten och måndagen försökte jag vila mellan amningarna, men det var ett fasligt spring på rummet av diverse sköterskor som dels skulle göra undersökningar på mig, och som ville kolla hur det var med Jack, hur det gick med amningen, med mera. Allt, givetvis i bästa välmening, men det blev lite väl mycket och ofta till slut. En kul grej under måndagen var min "celebration lunch" med medföljande tårta. På måndagseftermiddagen kom Jim och Ted tillbaka för att hämta hem hela familjen. Utskrivningsprocessen drog dock ut på tiden, så det var inte förrän vid åttatiden på kvällen som vi äntligen rullade hemåt.

Första hårtvätten.

Liten skrutt.

Nyvaken Ted ville "pärla" med Cathrine på morgonkvisten.

Första mötet.

Celebration lunch (den hungriga mamman hann dock äta upp salladen innan bilden togs).

Tårtan (de hade slut på den blå varianten, åh nej, åh nej).

Hemfärd! Passande nog låg två ballonger från min baby shower kvar i bilen.

Godnatt lillebror!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar